Eind 2012 heeft Unilever besloten om alle Europese Category Marketing Teams samen te brengen aan het Weena en een ‘Brand Hub Europe’ te creëren. Een uitdagende transformatie was noodzakelijk. De nieuwe functie van het gebouw kenmerkt zich door radicaal andere werkprocessen, integratie van testruimtes, een belevingswereld van diverse merken, proefkeukens en mini laboratoria. Een inspirerende werkomgeving waar de buitenwereld naar binnen wordt gehaald en vice versa. Het tijdspad was even ambitieus als de transformatie zelf. In slechts zes maanden tijd moest voor 14.000 m2 gebouw, alles ontwikkeld én gerealiseerd worden.

Opdrachtgever:
Unilever
Architect:
Fokkema&Partners;
Diederik Fokkema, Babette Bouman, Corine Erades, Pieterjan Corten, Patrick Levie
Architect Casco:
Jan Hoogstad
Aannemer:
Verwol
Manager:
Jones Llang Lasalle
Constructeur:
Aronsohn
Advies Installaties:
Arcadis
Start ontwerp:
januari 2013
Oplevering:
augustus 2013
Fotografie:
Horizon Photoworks
Eind 2012 werd Corine Erades door een van haar voormalige werkgevers gevraagd om mee te werken aan een bijzonder project: een nieuw interieur voor Unilever’s Brand Hub Europe. Tien jaar eerder werkte ze bij dit bureau aan de opdracht voor een grondige renovatie van het door Hoogstad in 1991 opgeleverde hoofdkantoor van Unilever. In 2005 is het nieuwe interieur bekroond met de Functional Design Award voor de treffende vertaling van de organisatie naar sfeer en identiteit in de uitwerking van het interieur en de goede balans tussen wat de gebruiker verwacht en wat de organisatie bepaalt. In december 2012 werd Fokkema&Partners opnieuw geselecteerd om de inmiddels verder geinternationaliseerde organisatie van Unilever te voorzien van een ondersteunend interieur voor Unilever’s Brand Hub Europe.

Aanpasbaarheid voor toekomstige veranderingen in gebruik was in 2002 een belangrijk aspect van de opgave. Behalve het ontwerpen van een maatpak is toen veel aandacht besteed aan installatie- en lichttechnische concepten en aan het openwerken van de plattegrond en de gevel. Op deze solide en flexibele basis kon nu verder gebouwd worden. Een deel van het toen ontworpen vast meubilair, de armaturen en binnenwanden is zelfs hergebruikt in het nieuwe ontwerp en een deel van het los meubilair kon hergebruikt worden op deze en overige werklocaties in Rotterdam en Vlaardingen.

In het ontwerp- en uitvoeringstraject was de tijdswinst die de aanpasbaarheid van het bestaande interieur bood meer dan welkom. Een van de eisen van Unilever was om het gehele verbouwingstraject te verwezelijken in een tijdsbestek van een half jaar. Van schetsontwerp direct door naar de uitvoering vergt een enorme flexibiliteit van alle partijen en een daadkrachtige besluitvorming van de opdrachtgever. Dankzij een zeer betrokken samenwerking op locatie – het team van de aannemer en de architect zaten tijdens het gehele uitvoeringstraject naast elkaar in twee leeggeruimde conferentiezalen in het gebouw – is dat gelukt. Zo is een proces wat in het verleden een doorloop van twee jaar nodig had nu in een half jaar gerealiseerd. Voor meer info zie de website van Fokkema&Partners en de publicatie in De Architect.